بستن

    وقتی می خواهید جایگزین حسابدار قبلی در یک سازمان شوید

    به قلم: اکبر ریحانی  کارشناس ارشد حسابداری

    سوال این است که بهترین موقع تحویل گرفتن پست حسابداری در یک شرکت و یا جایگزینی حسابدار قبلی ، چه زمانی است ؟ در چه شرایطی تحویل گرفتن و قبول این شغل برای شما مناسب تر است ؟ اشتباه نکنید ، منظور این نیست که چه موقعی آمادگی دارید و یا چه شرکت و یا موسسه ای بهتر است و … ، منظور از ایجاد موقعیت مناسب ، زمان جایگزین شدن شما در سال و نحوه تحویل گرفتن حسابها از حسابدار قبلی است ، که همین موضوع آغاز بسیاری از مشکلات حسابداری است !

    همانطور که می دانید گزارش کارکرد هر واحد مالی در طول یک سال مالی ۴ ماه بعد از پایان سال مالی طی اظهارنامه عملکرد به همراه دفاتر قانونی تحویل اداره امور مالیاتی می شود و کارنامه قبولی آن پس از بررسی طی برگ تشخیص از سوی سازمان امور مالیاتی صادر می شود ، نتیجه تجربی این است بهترین موقعیت فصل تحویل پست بعد از تسلیم اظهارنامه مالیاتی است . شاید همیشه اینطور نباشد آن وقت تکلیف چیست ؟ جواب رد بدهیم و یا در مقابل پیشنهاد کار لحظه ای معطل نکنیم ؟

    شما باید قابلیت انعطاف داشته و با شرط احتیاط وارد میدان شوید ، چرا؟ چون احتیاط شرط عقل است و ترس از انجام یک کار نیست . اگر به مشکلات بعدی کمی توجه کنید متوجه صحبتهای من خواهید شد . من حسابداران زیادی را دیده ام که با ذوق و انرژی و اعتماد بنفس بسیار بالا وارد تصدی شغل حسابداری می شوند و بدون اینکه توجهی به تحویل گرفتن حسابها و دیگر مسائل حرفه ای حسابداری بکنند خود را به راحتی در معرض عمل انجام شده قرار می دهند .

    در هنگام گرفتن این سمت چند حالت ممکن است بوجود بیاید :

    حالت اول این است که شرکت قبل از شما دارای حسابدار و سیستم حسابداری بوده و رویه مشخصی (حتی به صورت نامنظم) داشته است ،

    حالت دوم این طور است که شرکت چه تازه تاسیس و چه با سابقه هیچگونه نیروی حسابداری و یا سیستم حسابداری منظم و نامنظمی نداشته است .

    خلاصه ای از رفتارهای منطقی در این خصوص به شرح زیر است :

    حتما” سعی کنید مانده حسابها و اسناد و مدارک پیوست را طبق گزارش صورت وضعیت مالی از حسابدار قبلی تحویل بگیرید.

    تاکید زیادی بر نظم سیستمی و چیدمان وضعیت مالی داشته باشید .

    پاسخ همه سوالاتی که در مورد شرکت به ذهنتان می رسد را از همان ابتدا دریافت کنید ، و به بعد نسپارید .

    وضعیت پرونده مالیاتی و بیمه ای شرکت مورد نظر را جویا شوید .

    حتما” قرارداد همکاری را از همان ابتدا مشخص کرده و بند حضور آزمایشی را الحاقیه قرارداد کنید .

    تمامی مسئولیتهای بخش مالی از لحظه ورود شما بر عهده شماست و فقط حسابها تحویل شما شده است.

    و مواردی از این قبیل که با توجه به موقعیت شرکتها و سازمانها متفاوت است ، تاکید و پافشاری شما بر مسایلی این چنینی می تواند تمامی تلاشهای شما را به خوبی برای مدیران به معرض نمایش بگذارد . خلاصه اینکه یک بررسی اساسی در بدو ورود باید راه بیندازید ، اما نه پرسرو صدا ، بلکه آرام و بدون هیاهو ، هدف شما آشنایی کامل با مسایل در شرکت است ، حسابدار قبلی و فردی که قبلا” جایگزین شما بوده و به هر دلیلی قصد رفتن از آنجا را دارد خیلی خیلی می تواند به شما کم کند ، با او رفیق شوید و پیشنهاد همکاری بیشتر را با او بدهید که چه بسا همکاری های گروهی از همین جا نشات گرفته و موجب پیدایش برخی از شرکت های حسابداری شده است .

    انرژی خود را با ندانستن مشکلات و بررسی نکردن اوضاع و احوال سازمانی که قرار است درآنجا مشغول بکار شوید هدر ندهید ، پس جستجو در روند سیستم اعم از موضوع فعالیت شرکت ، نرم افزار حسابداری ، مسایل مربوط به انبار نکاتی از این دست می باشند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *